Hoeveel suiker en cafeïne zit er in sommige frisdranken en energiedranken?

0
166
frisdrink inschenken glas

De hoeveelheid suiker en cafeïne die in frisdranken en energiedranken zit, is een van de belangrijke gebieden dewelke wel eens aan de aandacht ontsnapt van mensen die dorstig zijn en gewoon iets willen drinken. Het is goed om het label eens door te nemen dat op het blikje of flesje vermeld staat, met het aantal calorieën dat er in de drank zit. Het is het recht van alle consumenten om te weten wat ze in hun maag stoppen en wat het gezondheidsrisico is van dergelijke dranken.

Een energieboost

Omdat suiker een energieboost kan produceren dat van korte duur is, maakt het velen niet uit om te weten hoeveel suiker er precies in zit. Energiedranken worden steeds populairder, omdat zoveel jongeren ze gebruiken in plaats van alcohol om hun boost te krijgen. Helaas zijn energiedranken niet erg gezond en kan je er zelfs van sterven in geval er een overconsumptie is. Sommige energiedranken bevatten maar liefst 20 lepels suiker! Echter is dit verschillend per merk en per soort drank.

Te veel suiker is slecht voor een gezond lichaam

Het lichaam kan zo’n enorme inbreng van de stof niet aan. Het is niet alleen suiker, want deze dranken zitten ook vol met cafeïne, maar te veel suiker is wel degelijk slecht voor de gezondheid. We moeten ons lichaam goed behandelen, dat is zeer belangrijk.

Een grote fles frisdrank

Een grote fles frisdrank kan gemiddeld ongeveer 16 tot 17 lepels suiker bevatten. Uiteraard is ook dit afhankelijk van de soort frisdrank die je drinkt en het merk ervan. Volwassenen weten meestal hoe slecht suiker is voor ons lichaam en onze gezondheid, maar kinderen weten en beseffen dit jammer genoeg niet als ze van hun ouders een glaasje frisdrank krijgen. Er zijn ouders die frisdrank aan jonge kinderen of zelfs aan peuters geven, dewelke boordevol suikers zitten.

Een voorbeeld met cola

Iedereen van ons kent de populaire drank cola wel. De vraag is hoeveel mensen zich bewust zijn van het aantal klontjes suiker dat er in deze drank zitten. De hoeveelheid is namelijk verpletterend. Een blikje cola van 0,33 liter bevat maar liefst 8 klontjes suiker. Een flesje cola van een halve liter bevat 13 klontjes suiker en een grote fles cola van anderhalve liter bevat 39 klontjes suiker! Als jij wel eens cola drinkt, moet je je de vraag stellen of je deze suikers echt wel nodig hebt. Een suikerklontje bevat ongeveer 4 gram suiker. Als je dus een blikje cola drinkt, heb je dus 32 gram suiker gedronken. Bij een fles bedraagt dit 156 gram.

Waarom is suiker zo slecht voor de gezondheid?

Veel mensen weten dat suiker ongezond is voor het lichaam, maar weinig mensen weten precies wat de gevolgen kunnen zijn in het geval je lichaam te veel suiker opneemt. Er bestaan heel wat redenen waarom suiker slecht is voor je lichaam, maar enkele geheimen achter de effecten van suiker op het lichaam, zijn onder andere de volgende: een onstabiele bloedsuikerspiegel, stemmingswisselingen, hoofdpijn, verlangen naar zoetigheden, obesitas, hartaandoeningen, diabetes, kanker, infecties, tekort aan chroom, rimpels, veroudering, slechte tanden, tandvleesaandoeningen, stress, enzovoort. Heb jij last van enkele van deze voorbeelden en drink je wel eens dranken met suiker? Drink dan wat meer water en zorg voor je lichaam en je gezondheid!