Havermout met banaan & aardbeien

0
551
havermout met banaan en aarbeien

Voorheen was het altijd een bordje Brinta voor mij in de ochtend, maar tijdens m’n detox start ik de dag vaak met een bordje havermout, iets wat ik na m’n detox ook wil blijven voortzetten. Niet alleen is het snel te bereiden (toch een grote + -factor in de ochtend), ook doet zo’n warm ontbijtje me goed ’s ochtends. Havermout is erg lekker in combinatie met fruit, dus ook hier een mooie manier om alvast de dag te beginnen met wat fruit. Daarnaast is havermout ook nog eens gezond, dus een win-win-win situatie volgens mij.

Havermout bevat veel oplosbare vezels, waardoor het ‘opzwelt’ in je lichaam en je lang een lekker vol gevoel geeft. De koolhydraten die het bevat worden langzaam opgenomen, waardoor er geen snelle piek ontstaat in het bloedglucosegehalte en de energie langzaam wordt afgegeven aan het bloed. Havermout bevat, in vergelijking met bijvoorbeeld de vertrouwde boterham, ook veel minder calorieën (fijn voor degenen onder ons die een beetje op de lijn willen letten).

Met havermout kun je eigenlijk alle kanten op. Ik combineer het met mijn favoriete fruit, wat lekkere noten en kokos. Niet slecht voor een ontbijtje toch?

Ingrediënten – detoxproof

Voor 2 personen

  • 120 gr havermout
  • 200 ml rijstmelk (of amandelmelk)
  • 1 grote banaan
  • grote handvol aardbeien
  • 1 tl kaneel
  • hazelnoten en bruine amandelen (of andere noten naar smaak, rauw en ongezouten, geen pinda’s)
  • 2 el kokosrasp

Bereiding

Prak een halve banaan. Doe de havermout met de geprakte banaan en de rijstmelk in een pannetje en breng het al roerend aan de kook. Laat het een paar minuutjes (+/- 5) op het zachtste vuur doorkoken en roer hier nu de kaneel door heen.
Verdeel de havermout over 2 kommetjes, snijd de rest van de banaan en ook de aardbeien in plakjes en verdeel dit over de havermout. Strooi er nog wat noten en kokosrasp over heen, and you’re good to go.