Mode is een sociaal fenomeen

0
597
fashion sociaal

Mode is een sociaal fenomeen dat veel gebieden van menselijke activiteit en denken gemeen heeft. Modehuizen en hun geassocieerde modeontwerpers, evenals consumenten met een hoge status waaronder beroemdheden, lijken een rol te spelen bij het bepalen van de populariteit en richtingen van modeverandering. Mode is overal, je ziet het op straat, in etalages, via mensen die je passeren, enzovoort. Mode heeft te maken met ideeën, de manier waarop we leven en wat er gebeurt. Mode is een begrip dat wordt gedomineerd door vrouwen en vooral bedoeld is om vrouwen te dienen.

Herenmode vanuit militaire modellen

De herenmode zoals we die nu kennen, werd jaren geleden grotendeels afgeleid via militaire modellen. De veranderingen in het Europese mannelijk silhouet kwam als gevolg van de oorlogen, waar herenofficieren kansen hadden om uniformen aan te trekken in bepaalde stijlen. Een voorbeeld hiervan is de das of stropdas. Het tempo van deze verandering nam in de jaren 1780 al toe, met de toegenomen publicatie van Franse gravures die de nieuwste Parijse stijlen lieten zien. Al sinds de zestiende eeuw werden er poppen uit Frankrijk gedistribueerd om te gebruiken als modellen en werden er gravures van mode uit de jaren 1620 geproduceerd.

Charles Frederick Worth

Hoewel kleermakers ongetwijfeld eerder verantwoordelijk waren voor veel innovaties, en de textielindustrie zeker veel trends leidde, komt de geschiedenis van het modeontwerp normaal genomen tot op heden uit 1858, toen de in Engeland geboren Charles Frederick Worth het eerste echte haute couturehuis opende in Parijs. Sindsdien is de professionele ontwerper een steeds dominantere figuur geworden, ondanks de oorsprong van veel mode die ontstond in de straten.

Welke jobs zijn er nodig in de fashion industrie?

Kleding wordt niet zomaar gemaakt. Er zijn verschillende jobs bij betrokken, waaronder onderstaande banen.

Een stylist

Een stylist is een persoon die de kleding, sieraden en accessoires coördineert die worden gebruikt in modefoto’s en op catwalkshows, of een soort ontwerper wiens ontwerpen zijn gebaseerd op bestaande dingen, trends en ontwerperscollecties.

Een Inkoper

Een inkoper is verantwoordelijk voor het bestellen van kledingvoorraden voor winkels, met name de grotere winkelketens.

Een illlustrator

Een illustrator tekent en kleurt kleding voor commercieel gebruik. Getalenteerde illustratoren, onder wie Paul Iribe, George Lepape en George Barbier, tekenden prachtige modeplaten voor publicaties, die de meest recente ontwikkelingen in mode en beauty behandelden.

Een model

Een model modelleert kleding bij modeshows of voor foto’s.

Een fotograaf

Een fotograaf fotografeert de kleding op mannequins voor gebruik in tijdschriften, kranten of advertenties.

Mode per seizoen

Een seizoen in de modewereld wordt gedefinieerd als herfst, winter, lente of zomer. Confectiekledingcollecties worden meestal elk seizoen gepresenteerd door modehuizen tijdens een periode die bekend staat als de Fashion Week. Ze wachten vaak tot een nieuw seizoen om er zeker van te zijn dat een stijl aanslaat voordat ze hun eigen versies van de originele look produceren. Om dit te doen, kijken ze naar wat de modebeschrijvingen in voorgaande seizoenen zijn geweest, houden ze in de gaten wat anderen in de modebranche aan het doen zijn en lezen ze tijdschriften over modevoorspellingen. Ze vertrouwen ook op de kennis van hun eigen klanten om te zien welke stijlen zijn geslaagd en welke minder populair waren in de afgelopen seizoenen.

De variatie in fashion

Mode kan binnen een samenleving sterk variëren, afhankelijk van de leeftijd, de sociale klasse, de generatie, het beroep en de geografie, maar ook in de loop van de tijd.